Jonge ondernemer Joseph (20) bouwt eigen fastfoodketen met halal kipsnacks

Hij is pas 20 jaar en de ambitie druipt eraf. Joseph Elio uit Hengelo bouwt aan zijn eigen fastfoodketen op franchisebasis: King Crispy Chicken (KCC). Twee vestigingen zijn er nu, in Enschede en Hengelo, maar het doel is ‘landelijke dekking’, zegt Elio.

Hij beseft dat er ‘nog wel heel wat jaren overheen zullen gaan voor ik zover ben’. „Maar je moet wel een doel voor ogen hebben om naartoe te werken. Mijn planning is elk jaar vijf vestigingen erbij. Dit jaar hebben we er één geopend in Hengelo en de tweede volgt binnenkort in Denekamp. In 2019 zijn we al in Enschede begonnen. Daar kwam toen corona tussendoor, maar sinds vorig jaar ben ik weer vol gas bezig.”

Kipsnacks – (hot) wings, burgers, nuggets, tenders – vormen de basis van het assortiment van KCC. Elio zegt zich met ‘kwaliteit’ te willen onderscheiden van concurrent Kentucky Fried Chicken. Bovendien, KFC meldt op de eigen website dat haar kipleveranciers niet halal gecertificeerd zijn. „Al onze kipproducten zijn 100 procent halal-gecertificeerd”, zegt Elio.

‘Kingfood geeft vertrouwen bij franchisenemers en hun financiers’

Dat kan, omdat Elio met zijn zaken gebruik maakt van de inkoopkracht van het bedrijf King Food van zijn vader Gabriël Elio, een grote horecaleverancier in Enschede met circa tachtig man personeel. „Zonder Kingfood als leverancier achter mij was het natuurlijk een stuk moeilijker geweest om dit van de grond te tillen”, beseft Elio. „De naam Kingfood geeft vertrouwen bij franchisenemers en hun financiers.”

Elio is vooral druk met het zoeken naar geschikte locaties en capabele franchisenemers. Die ondernemers moeten bereid zijn hard te werken en ‘het liefst over horeca-ervaring beschikken’, zegt hij. „En ze moeten uiteraard ook eigen geld hebben om te kunnen toetreden tot de KCC-formule. Daarbij moet je toch denken aan minimaal een ton eigen geld. Vooral de keukeninrichting is duur. Je hebt bijvoorbeeld twee hogedrukfriteuses nodig. Wij zijn bereid om maximaal voor 30 procent mee te financieren tegen een marktconforme rente percentage.

Suryoye-gemeenschap

Een vestiging van King Crispy Chicken moet volgens Elio bij voorkeur op een A-locatie of in een populair winkelcentrum gevestigd zijn. „Er moeten voldoende tafels in passen. Bij een goede locatie spreek je al snel over inrichtingskosten van zo’n 1.300 euro per vierkante meter.”

In Hengelo runt Fabriona Chamoun sinds mei van dit jaar de KCC-vestiging in winkelcentrum Groot Driene, bij de KCC aan het Stationsplein in Enschede is Aron Mesut de franchisenemer en de vestiging in Denekamp gaat geëxploiteerd worden door Millat Ibrahim. Drie ondernemers afkomstig uit de Suryoye-gemeenschap waartoe Elio zelf ook behoort. „Dat is geen noodzaak, hoor”, haast Elio zich te zeggen. „Ik heb in onze gemeenschap gewoon veel contacten en veel Suryoye zijn ondernemende mensen. Maar iedere potentiële franchisenemer is welkom, ongeacht afkomst of achtergrond.”

Zelf ook een coach

KCC werkt met een hard franchiseconcept. „De formule, het menu en de huisstijl liggen vast. Dat biedt de grootste slagingskans. Zelf word ik begeleid door Patrick Beckers van het bureau De Franchiseadviseur, een zeer ervaren deskundige in franchiseformules en -contracten. Want ik ben zelf ook nog maar drie jaar bezig en heb de wijsheid niet in pacht.”

KCC (King Crispy Chicken) is een fastfood restaurant gespecialiseerd in heerlijke en krokante kipgerechten. Ons menu bevat een verscheidenheid aan opties, variërend van klassieke gebakken kip tot rundvlees burgers dat allemaal Halal is.
© 2023 King Crispy Chicken. Alle rechten voorbehouden
Strategische partners:
De FranchiseAdviseur
Web-ontwerp & realisatie: 4Retail